maandag 4 november 2019

Leidse Lectuur Centrale

Laat ik nu altijd gedacht hebben, dat ik de eerste Van Maanen was die in de Leidse regio in boeken handelde. Maar daarin heb ik mij dus deerlijk vergist. Op mijn zoektocht naar de eigenaar van de “Leidse Lectuur Centrale” ontdekte ik dat dit S. (Simon/Siem) van Maanen (geboren 1918) was, een volle neef van mijn vader.

Rond 1949 gestart op het Levendaal nr. 27, hoek Korevaarstraat in Leiden. Het was een leesbibliotheek, maar er werden ook tijdschriften, de nieuwste damesbrei- en modebladen, kleur- en prentenboeken en pockets verkocht. In 1950 is er een tweede vestiging op Breestraat 151. In 1953 stond Van Maanen 10% van de opbrengst van de losse verkoop van tijdschriften af aan het Nationaal Rampenfonds (t.b.v. de slachtoffers van de watersnoodramp). Hij had dus, zoals het een Van Maanen betaamt, het hart op de goede plaats. In 1957 is de naam van de zaak veranderd in Leidse Lectuur Centrale en leesbibliotheek “De Lantaarn”. In 1966 breidde het assortiment uit met een leesportefeuille en speelgoed en voor zover ik heb kunnen nagaan werd er vanaf ca. 1970 alleen nog speelgoed en vuurwerk verkocht.

Eind jaren ’70, begin jaren ’80 maakte ik wel eens een praatje met mijn achterneef, wanneer ik in december vuurwerk bij hem aanschafte. In 1998 werd de speelgoedwinkel overgenomen door Joop Dool.
 

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Haas

Vanaf 1839 was de boekbinderij/boekhandel/uitgeverij van J. de Haas & Zoon gevestigd op de N. Z. Achterburgwal nr. 344, bij de Gasthuism...